EL PROJECTE
El projecte “GUSTUM” neix de la iniciativa de l’antic Consorci Leader Urgell- Pla d’Urgell l’any 2011. Actualment, l’Associació Leader de Ponent n’és el grup coordinador i compta amb la col·laboració dels 11 Grups d’Acció Local de Catalunya.
“GUSTUM” pretén posar en valor el producte agroalimentari local més enllà de la seva qualitat organolèptica, i vincular-lo al paisatge, l’economia, la cultura i les tradicions del territori.
OBJECTIUS
“GUSTUM” pretén incentivar la creació d’activitat econòmica al territori a partir de la promoció i la comercialització del producte agroalimentari local i de la sinergia amb altres sectors del territori com el turisme, la gastronomia i el petit comerç.
El projecte es concreta amb els següents objectius específics:
- Identificar, donar a conèixer i valoritzar els productes i productors locals.
- Vincular el sector agroalimentari amb el turisme, la gastronomia i el petit comerç.
- Afavorir l’associacionisme en el sector.
- Facilitar eines als productors per promocionar i comercialitzar el seu producte.
PÚBLIC OBJECTIU
- Petits elaboradors de productes locals.
- Associacions de pagesos i/o elaboradors i cooperatives.
- Petites empreses elaboradores sempre que produeixin sota algun distintiu de qualitat alimentària.
- Restauradors, comerciants del territori i establiments de turisme rural.
RECURSOS GENERATS
Alguns dels recursos que ha generat “GUSTUM” són:
- Web corporativa de “GUSTUM”: www.gustum.org
- Estudi “Els mercats setmanals del Ter-Brugent”: Conveni de col.laboració UdG-ADRINOC
- Web de la “Ruta de la Cervesa Artesana de Lleida”: www.cerveserslleida.com
- Catàleg online dels productors alimentaris de l’Alt Urgell.
- Edició de diversos materials promocionals i divulgatius: tríptics informatius “Menja’t l’Alt Urgell”, guia de productors alimentaris (Noguera, Ribera d’Ebre, Terra Alta i Urgell), llibret “Ruta de la Llet” del Lluçanès, calendaris “L’Hort al Lluçanès”, postals de productes típics del Lluçanès, fulletons “Vine a Pagès” del Ripollès, adhesius de la campanya “Aquí, vins catalans”, etc.
- Document “Marc estratègic i pla d’acció per al desenvolupament agroalimentari i turístic de la Vall del Corb”.
Per a més informació del projecte podeu descarregar-vos aquí la fitxa-resum on trobareu tota la informació sobre les accions realitzades i els seus resultats: FITXA
Accions realitzades al 2015:
- “El Km0 a les escoles”. Iniciativa promoguda per ADRINOC i Fundació Garrotxa Líder.
Accions realitzades al 2016:
- ” El Km0 a les escoles”. Activitats amb alumnes de l’Escola Volcà Bisaroques i elaboració d’una unitat didàctica de suport “El consum, una cursa sense final”.
- Assessorament a elaboradors i productors.
- Viatge d’estudi d’ADRINOC a Wielkopolska (Polònia)
Accions realitzades al 2017:
- Suport a la campanya “Sopars maridats”.
- Revaloritzar i visualitzar la xarxa local de mercats setmanals.
- Assessorament i formació per a productors agroalimentaris.
Accions realitzades al 2018:
- Participació en el projecte educatiu de La Cúpula per posar en valor el producte agroalimentari de proximitat i donar-lo a conèixer a través d’un recurs educatiu.
- Acció promocional dels mercats setmanals.
Accions realitzades al 2019:
- Participació en el projecte educatiu de La Cúpula per posar en valor el producte agroalimentari de proximitat i donar-lo a conèixer a través d’un recurs educatiu.
- Acció promocional dels mercats setmanals.
- Promoció de producte local a la Fira de Remença de la Vall de Llémena.
Accions realitzades al 2020:
- Participació en el projecte educatiu de La Cúpula per posar en valor el producte agroalimentari de proximitat i donar-lo a conèixer a través d’un recurs educatiu.
- Accions territorials de producció del producte local a través de:
- Promoció d’un vídeo de l’Associació de Dones del Món Rural.
- Acció promocional de productes i productors locals ” Espai Gastronòmic” al municipi de l’Esquirol.
Accions realitzades al 2021:
- Accions territorials de producció del producte local a través de:
- La campanya de promoció de productes de l’Empordà a través dels restaurants de la Cuina del Vent.
- La participació en el projecte VOLTA.cat.
- Difusió de la plataforma Comerç a casa (A casa amb un clic).
- Col·laboració en la plataforma Delit.
- Col·laboració en el vídeo Dones del Món Rural a la Catalunya Central.